2011. július 26.

Tegnapi ebéd

Tegnap erőteljesen az határozta meg az ebédet, hogy mi van a hűtőben, amit azonnal fel kell, hogy használjak, mivel hűtőnk feladta a küzdelmet. Na jó, ha nem is a küzdelmet, de valamiért állandóan víz van az alján, úgyhogy gondoltam - habár önleolvasztós - kipakolok mindent és leolvasztom. Közben azuram elérte a Bosch szervízt, akik nagyon rendesek voltak, elmondták, hogy mit csináljunk a hűtővel (és nem mellesleg megtakarítottak nekünk 3.000 Ft-ot, ami a kiszállás ára lett volna).

Ezért a leves hideg tejszínes őszibarackleves lett és calzone cukkinis, baconos mozzarellás töltelékkel.

Calzone


Hozzávalók:

a tésztához:


  • 50 dkg kenyérliszt
  • 2 dkg friss élesztő
  • 3 dl víz
  • 3 evőkanál olaj (nem volt olívaolajam, ezért sima napraforgó olajat használtam, de teljesen jó volt)
  • 1,5 teáskanál só
  • 1 teáskanál cukor


töltelékhez:


  • 20 dkg baconszalonna
  • 1 közepes cukkini
  • 1 fej vöröshagyma
  • 10 dkg fekete olajbogyó
  • bors, só (nagyon óvatosan, mert a bacon is sós!)
  • fél csokor petrezselyem
  • 4-5 szál oreganó
  • 15 dkg mozzarella

a tetejére:

  • 1 tojás



Az élesztőt langyos vízben a cukorral felfuttatjuk. Előkészítjük a többi hozzávalót, majd puha, ruganyos tésztává dagasztjuk. A tésztát kiolajozott kelesztőtálba tesszük, majd meleg, nem huzatos helyen 1 óra alatt a duplájára kelesztjük. 

Amíg a tészta kel, rögtön elkészítjük a ragut, hogy legyen ideje kihűlni. A hagymát apróra vágjuk, a szalonnát csíkokra szeleteljük, a cukkinit alaposan megmossuk, a magját kikaparjuk és kisebb kockákra vágjuk. Az olajbogyót apróra szeleteljük. A fűszernövényeket megmossuk, leszárítjuk, apróra vágjuk és félretesszük.

A szalonnát vastagfalú serpenyőben a hagymával együtt lepirítjuk, hozzáadjuk a cukkinit, olajbogyót és puhára pároljuk. Sózzuk, borsozzuk. Az apróra vágott fűszernövényeket a végén hozzádobjuk és keverünk még rajta egy utolsót. Félretesszük és hűlni hagyjuk.

Amikor a tészta megkelt, átgyúrjuk, majd 9 egyforma részre osztjuk. A bucikat kör alakú lapokká nyújtjuk (kistányér méret jön ki a 9 darab buciból), majd 2-3 evőkanál tölteléket teszünk rájuk, lehetőleg a kör egyik felére. Rátesszük a mozzarella darabokat is. 
Ráhajtjuk a másik felét, és a szélétől kezdve alaposan összetekerjük a két tésztát. Legegyszerűbb úgy, hogy a sarkánál összecsípjük, felhajtjuk, majd megint összenyomjuk kicsit, újra felhajtjuk.  - A biztonság kedvéért én a feltekert részeket még villával is lenyomtam. - 

A tasakokat sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük, tiszta konyharuhával letakarva további 30 percig hagyjuk pihenni. Fél óra után enyhén felvert tojással megkenjük, egy helyen megszúrjuk (a gőz így távozni tud), majd előmelegített, 170 fokos sütőben 22-25 perc alatt megsütjük.

Tipp:

Ha csak nem klasszikus calzone-t készítünk paradicsommal és mozzarellával, gyakorlatilag bármilyen sós tölteléket készíthetünk. Fontos, hogy a töltelék legalább langyosra hűljön, mielőtt a tésztára tesszük.

Hamarosan jön a hideg tejszínes őszibarack leves, ami azért lesz érdekes, mert egy olyan csodálatos könyvből készítettem, ami a magyar gasztronómia 1100 esztendejét mutatja be.





Enter your email address:


Delivered by FeedBurner

13 megjegyzés:

  1. Kedves Mónika!
    Megkérdezhetem a hűtőfolyás okát és mit kellett vele csinálni, mert ugyanilyen problémám van.
    üdv
    b.anita

    VálaszTörlés
  2. Mónika, nálad járva mindig megéhezem - ez a kép is valami gyönyör:) Remélem, nemsokára én is több idővel tudok adózni a főzés örömeinek, mindenesetre, ha téged olvaslak, újra és újra kedvet kapok, úgyhogy már gyűlnek a kedvek:)

    VálaszTörlés
  3. Yoen, örülök, hogy egyre nő a főzési kedv :))) hajrá!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon guszta lett! Látod mindennek megvan az oka! Ha nem romlik el a hűtőd lehet hogy mást főztél volna ez pedig nagyon finom lehet!

    VálaszTörlés
  5. Kedves b.anita!

    ez egy bosch alul fagyasztós önleolvasztós hűtőszekrény (a számát sajnos nem találtam). A zöldséges rekeszek aljában gyűlt össze mindig nem kevés víz. A Bosch szervíz azt mondta, hogy valószínűleg abba az önleolvasztást "végző-elvezető" csövecskébe került valami (fekete végű cső a legalsó üvegpolc alatt). Szívószállal ki lehet szívni vagy porszívóval (ami nedveset is szívhat!!!), és akkor nem lesz gond. Fontos az is, hogy a hűtő hátsó falához ne érjen hozzá semmi. Tegnap ezt megcsináltuk, most leellenőriztem, nincs víz alatta. De szerintem érdemes néha az önleolvasztósokat is leolvasztani, kifertőtleníteni és úgy újraindítani - de ez csak az én saját véleményem!!

    Esetleg próbáld meg, de szerintem előtte hívd fel a szakszervízt.

    Remélem segítettem
    üdv

    VálaszTörlés
  6. Éva, köszi. Guszta és finom :)) És a ma reggel után állíthatom, hogy másnaposan is fincsi puha lezárható tasakban tárolva.

    VálaszTörlés
  7. Kedves Mónika!
    köszönöm, hogy válaszoltál, kipróbálom, remélem nálam is beválik!
    üdv,
    b.anita

    VálaszTörlés
  8. Nagyon guszta:) Felvettem a listára! Régóta tervezgetek már ilyen finomságot, de most már tényleg itt az ideje hogy el is készüljön:)
    Köszönöm:)

    VálaszTörlés
  9. b.anita, majd esetleg írd meg, hogy nálatok bevált-e a módszer

    VálaszTörlés
  10. InfoMami, remélem ízleni fog! Szívesen :))

    VálaszTörlés
  11. Ez calzone nagyon jól hangzik.

    VálaszTörlés
  12. Kedves Mónika!
    A napokban leolvasztom a hűtőm és jelentkezem az eredménnyel!
    üdv,
    b.anita

    VálaszTörlés
  13. Kedves Mónika!
    Leolvasztottam a hűtőt és győzelmet arattam!!! Megtaláltam azt a lukat a hűtőben és tényleg el volt dugulva. Bevetettem szívószálat (ez elég gusztustalan volt) és nedves porszívót is, és a végén ami vizet odaöntöttem próbából, az lement! most kapcsoltam vissza, de biztos a győzelem! köszönöm még egyszer, hogy közzé tetted ezt az infót is, ki gondolná, hogy valakinek pont ez kellett!
    üdv,
    b.anita

    VálaszTörlés